طلای کم اجرت و بدون اجرت

طلای کم اجرت و بدون اجرت

اگر به دنبال اطلاعاتی در رابطه با طلای کم اجرت و بدون اجرت هستید، خواندن این مقاله را از دست ندهید. در بخش اول این مقاله در رابطه با معنای این نوع طلاها توضیحاتی را خدمت شما عزیزان ارائه می‌دهیم و در بخش دوم در رابطه با خرید طلا با اجرت کم و بدون اجرت صحبت خواهیم کرد.
طلای کم اجرت و بدون اجرت به چه معناست

 

طلای کم اجرت و بدون اجرت
بسیاری از طلافروش‌ها در طول سال، به جواهرساز، سفارشات متنوع و زیادی می‌دهند. جواهرساز نیز به دلیل حجم بالای سفارش و اعتبار خرید طلافروش، اجرت طلا یا همان دستمزد را به مقدار بسیار زیادی کاهش می‌دهد. بر این اساس، در هنگام فروش، قیمت طلا به مقدار بسیار زیادی پایین می‌آید. در چنین مواردی از اصطلاح طلای کـم اجـرت استفاده می‌کنند. همچنین اگر فردی قصد فروش طلای دست دوم را داشته باشد نیز، این طلا به نام طلای کم اجرت شناخته می‌شود.

جواهرات دست دوم، جواهراتی هستند که مدتی از آن‌ها استفاده شده است و به دلیل آن که کیفیت اولیه را ندارند، قیمت اولیه‌ی خود را از دست داده‌اند. در قیمت‌گذاری این گونه طلاها، تنها طلای خام آن‌ها قیمت‌گذاری شده و بر اساس آن ارزش طلا محاسبه می‌گردد. ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که در مغازه‌ی طلافروشی از زبان فروشنده بشنوید که اجرت ساخت این طلا بسیار کم است. برخی از افراد به دلیل اجرت کمی که النگو دارد، آن را برای خرید انتخاب می‌کنند. به این گونه طلاها، طلای بدون اجرت گفته می‌شود. همچنین طلاهایی که ساخت آن‌ها ساده است و نیاز به دقت بالایی ندارد، دارای کارمزد بسیار ناچیزی هستند و از این رو طلای بدون اجرت نامیده می‌شوند.

سرمایه گذاری در طلا های تمام اجرت

یکی از مطمئن ترین راه های سرمایه گذاری مخصوصاً در کشور ما خریدن طلا می باشد. چرا که طلا سرمایه ای است که به سادگی به پول نقد تبدیل می شود و امکان خرید آن با هر مبلغی ممکن است.
به همین جهت است که توصیه می شود با به دست آوردن هر مبلغ پولی اقدام به خرید طلا نمایید. از طرفی مطابق با نظر اقتصاددانان کشور سرمایه گذاری در طلا همواره یک سرمایه گذاری بلند مدت پربازده بوده است و در صورتی که بخواهیم این نوع سرمایه گذاری را در مقابل سرمایه گذاری های دیگر همچون سود بانکی و سرمایه گذاری در ملک مقایسه کنیم، کم خطر ترین و کم ریسک ترین نوع سرمایه گذاری خرید طلا می باشد.
مخصوصا اینکه در سال های اخیر هم شاهد بوده ایم طلا همواره سیر صعودی داشته و هیچگاه کاهش قیمت نداشته است. از طرفی اگر بخواهیم آن را با ملک مقایسه کنیم، باید بگوییم که طلا به سادگی به پول نقد تبدیل می شود. اما برای فروش ملک باید تا مدت ها شاید ماه ها و سال ها صبر کنیم.

کارمزد طلا

هنگامی که قصد خرید یک قطعه طلا را دارید، باید توجه داشته باشید که علاوه بر ارزش خود طلا که وزن آن را شامل می شود، هزینه ای بابت کارمزد ساخت و طراحی آن نیز باید پرداخت نمایید.

به عبارتی دیگر مقدار پولی که بابت هر گرم طلا به طراح و تولیدکننده آن پرداخت می شود، کارمزد طلا نام دارد.

مقدار کارمزد طلا بسیارمتنوع است و در صنف طلاسازان قانون خاصی در خصوص آن اجرا نشده است. اما به طور عرفی طلاهایی که زمان بیشتری را به خود اختصاص دهند یا مدل های مدرن تری باشند، طبیعتا کارمزد بیشتری نیز دارند.

البته امروزه با وجود دستگاه های پیشرفته و مجهزی که برای تولید طلا در صنعت طلاسازی وارد شده اند، دخالت دست انسان در ساخت طلا کمتر شده و به تبع آن کارمزد نیز کمتر شده است.

توجه داشته باشید در جواهراتی که از سنگ های قیمتی استفاده می شود، به علت دقت بالا و احتمال شکستن سنگ ها کارمزد بالاتر خواهد بود. معمولا کارمزد طلا به صورت گرمی انجام می شود مثلا هر گرم طلا مبلغی مثلا صدهزارتومان کارمزد دارد.

طلای کم اجرت و بدون اجرت

توصیه هایی در رابطه با خرید طلای کم اجرت و بدون اجرت

بسیاری از افراد تصور می‌کنند، طلای کـم اجـرت، تنها به طلایی گفته می‌شود که قبلا توسط فرد دیگری استفاده شده است. اما باید بدانید که در مورد این طلا، تعاریف دیگری نیز وجود دارد. توصیه می‌شود در هنگام خرید طلا دقت کافی را داشته باشید، زیرا برخی از طلافروشان برای آن که بتوانند طلاهای عیار پایین یا تقلبی خود را به فروش برسانند، از این اصطلاح استفاده می‌کنند و مشتریان خود را ترغیب می‌کنند که طلای پیشنهادی آنان را خریداری نمایند.

بنابراین نه تنها در رابطه با طلای کـم اجـرت و بدون اجرت، بلکه اگر در رابطه با اجرت طلا بی‌اطلاع باشید، ممکن است هزینه‌های بالاتری را نسبت به آن چه که باید بپردازید. زمانی متوجه می‌شود در این مورد آگاهی کاملی ندارید که به طلافروشی مراجعه کرده و قصد فروش طلای خود را داشته باشید. دقت داشته باشید که پیش از خرید طلا، آگاهی خود را در رابطه با اجرت طلا بالا ببرید. هرچه در ساخت طلا، جواهرساز دقت بالایی را به کار برده باشد، اجرت آن طلا هم بالاتر است.

چرا طلا با اجرت کم بخریم؟

کسانی که به خرید طلا اقدام می‌کنند باید عوامل مختلفی را در تصمیم گیری هایشان دخالت دهند.

از جمله مواردی که شخص باید در خرید طلا در تصمیم گیری هایشان  دخالت بدهد عبارتند از :

سلیقه شخصی اشخاص

بودجه

توان مالی

موارد گفته شده در بالا می‌تواند افراد را به خرید  طلایی که اجرت آن کم است تشویق کند.

کسانی که هزینه کمتری را برای خرید طلا کنار می‌گذارند، با انتخاب طلا با اجرت کم می‌توانند مبلغ کمتری را بپردازند.

 البته این را هم باید بدانید که طلاهایی با اجرت کم مشخصاتی دارند که عبارتند از:

طراحی ساده و مینیمال

ساخت طلا به صورت لیزری

این موارد باعث می‌شود هزینه طراحی و ساخت طلا کمتر شود.

اگر در اطرافیان خود هم مشاهده کنید و یا در جوامع امروزی شاهد خواهید بود که طرفداران طرح های ساده و مینیمال زیاد هستند که البته قیمت آن طلا ها هم در  تصمیم گیری شان برای خرید آن طلا بی‌تأثیر نبوده است.

طلای کم اجرت چیست؟

همانطور که گفته شد، اجرت هزینه‌ای است که بابت زحمات طراح و سازنده آن در نظر گرفته می‌شود.

طلای کم اجرت به این معنی است که اگر طلا در فرایند ساخت ساده تری داشته باشد، نسبت به طلاهایی که در ساخت زحمت زیادی را از سازنده می‌گیرند، اجرت آن  کمتر بوده و به آن، طلای کم اجرت می گویند.

با توجه به فرایند ساخت طلا و ویژگی های مختلف محصولات طلا که در اجرت آن  تاثیرگذار است ممکن است درصد از قیمت مقدار طلای کار شده در آن محصول و یا اینکه مبلغ ثابتی در نظر گرفته شود.

بیشتر افراد بر این باورند که در مغازه های سنتی و قدیمی طلا فروشی،با سابقه بالا،اجرت ساخت طلای آنها  کمتر است  نسبت به گالری های طلا یا فروشگاه‌های بزرگ.

پس این را باید بدانید که این مورد  حتمی نیست و استثناهایی هم وجود دارد که نشان می‌دهد در یک گالری طلا هم محصولات کم اجرت وجود دارد تا به مشتریان ارائه شوند.

طلای بدون اجرت چیست؟

بعضی از طلافروشی‌های سنتی و قدیمی، طلاهایی که توسط مشتری به آنها فروخته شده را به عنوان طلای دست دوم است خریداری می‌کنند و طلا های خریداری شده را ترمیم  و آبکاری می‌کنند.

بعد از این کار آنها طلای ترمیم شده را برای فروش به مشتریان ارائه می کنند. پس یعنیآنها فقط هزینه طلای بکار رفته در محصول را به مشتری میپردازند که این یعنی هزینه‌ای بابت طراحی و ساخت نمی‌پردازند.

پس طلایی که به فروش گذاشته می‌شود بدون در نظر گرفتن هزینه ساخت و طراحی قیمت گذاریمی‌شوند و به آن طلای بدون اجرت می‌گویند.

طلای کم اجرت و بدون اجرت

مزایای خرید طلای بدون اجرت

پرداخت نکردن دستمزد ساخت طلا

بهترین گزینه برای سرمایه گذاری

ارزان بودن قیمت طلا

سود کردن با خرید طلای دست دوم

معایب خرید طلا بدون اجرت یا کم اجرت

در کنار مزایایی که برای خرید طلای بدون اجرت ذکر کردیم، لازم است معایب آن را نیز بیان کنیم:

  • طلاهای بدون اجرت و دست دوم معمولا درخشندگی و جذابیت طلای نو را ندارند. به عبارتی چون قبلا استفاده شده رنگی کدرتری دارد.
  • احتمال اینکه در فروش طلاهای بدون کارمزد کلاهبرداری صورت گیرد، بسیار بالاست. توجه داشته باشید حتما از طلافروشی هایی طلای بدون کارمزد را خریداری کنید که معتبر و مطمئن باشند.
  • طلاهای بدون کارمزد جدید و مدرن نیستند و معمولا مدل های قدیمی تر دارند.

طلای کم اجرت و بدون اجرت

آیا فروش طلای بدون اجرت یا کم اجرت قانونی است؟

به جهت تقلب ها و کلاهبرداری های وسیعی که در خرید و فروش طلاهای دست دوم و بدون اجرت صورت گرفته است، قانونی در خصوص قانونی نبودن طلای دست دوم تصویب شده است.

در حقیقت خرید و فروش طلای دست دوم غیرقانونی است و باید آب شوند و دوباره تولید شوند. از طرفی طلای بدون اجرت و دست دوم با معیارهای سنجش اتحادیه طلا و قیمت جهانی آن مطابقت ندارد.

از کجا بدانیم که چه نوع طلایی کم اجرت است؟

قیمت طلا به دو صورت محاسبه می شود، یا به صورت درصدی از وزن طلا یا درصد مشخصی از ریال که توسط کارگاه سازنده طلا محاسبه می شود. اگر دستمزد و یا اجرت سازنده طلا درصدی باشد، مطابق با قانون صنف طلافروشان نمی تواند بیشتر از 21 درصد باشد. اما دستمزد ثابت اینگونه نیست و نمی توان برای آن فاکتور و معیاری مشخص نمود. و براساس طلا و ظرافت آن مشخص می شود.

زمانی که قصد دارید طلایی از مراکز طلافروشی بخرید، حتماً بپرسید که هزینه اجرت چگونه محاسبه می شود. به این ترتیب، ثابت می کنید که اطلاعاتی از محاسبه اجرت دارید و فروشنده می ‌فهمد که نمی‌تواند از شما هزینه اضافی بگیرد.

نکته دیگر این است که طلای سنگین ‌تر لزوماً گران ‌تر نیست و طلای سبک ‌تر اجرت کمتری ندارد. بلکه برعکس این مسئله نیز مصداق دارد. به دلیل آن که طلای سبکتر ظرافت بیشتری دارد. و از آنجایی که باید برای سازنده ارزانتر باشد، درصد دستمزد زمانی که برای ساخت آن صرف می کند، بالاتر است.

اما در مجموع، دستبند طلا در بین تمام مصنوعات طلا کمترین میزان طلا را دارد. سپس انگشتر و سپس دستبند و در نهایت زنجیر طلا قرار دارد. بنابراین هزینه تولید طلا بسته به نوع محصول متفاوت است.

طلای بدون اجرت مناسب سرمایه گذاری

دستبند و گردنبند مناسبترین اقلام سرمایه گذاری در طلا هستند. گردنبند شامل زنجیر زنانه و مردانه است. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که طلای کم اجرت با بدون اجرت متفاوت است و اگر هدف شما صرفا سرمایه گذاری است، از فروشنده بخواهید که طلای بدون اجرت به شما بدهد. زیرا مقداری از طلاهای دستکاری شده و نو که به وسیله دستگاه ها و قالب ها تولید می شوند، معمولاً به دلیل تولید بیشتر قیمت کمتری دارند.

آیا طلای نو هم می تواند بدون اجرت باشد؟

بله، طلای نو نیز بصورت کم اجرت یا بدون اجرت می تواند باشد. از آنجایی که امروزه تکنولوژی پیشرفت زیادی کرده و بسیاری از لوازم توسط ماشین ها تولید می شود، اجرتی برای دستگاه در نظر نمی گیرند.

طلا نیز جزو اقلامی است که امکان تولید آن توسط ماشین آلات فراهم است و در مدت زمان کوتاهی طلای زیادی توسط ماشین آلات تولید می شود. همین مسئله باعث می شود هزینه تولید بالا نباشد و در نتیجه به تبع آن دستمزد کمتری پرداخت گردد. یا اصلا دستمزد آن صفر باشد.

طلای کم اجرت ارزان 

در صورتی که قصد خرید طلا را صرفاً برای سرمایه گذاری دارید، پیشنهاد می کنیم تا حد ممکن طلایی با قیمت مناسب تر خریداری کنید. یکی از روش های خرید طلای ارزان عدم پرداخت کارمزد آن می باشد. به این صورت که صرفاً پول وزن طلا را پرداخت می کنید و هزینه های جانبی آن به صفر می رسد.

البته برای خرید طلای کم اجرت و بدون اجرت نیز توجه داشته باشید که سرتان را کلاه نگذارند. در صورتی که آشنایی کافی با انواع طلاها نداشته باشید و به صورت ناشیانه و بدون شناخت اقدام به خرید نمایید، ممکن است طلاهای دست دوم و بدون اجرت را با هزینه بیشتری خریداری کنید. در چنین شرایطی بهترین گزینه این است که از دوستان و آشنایانتان که قصد دارند طلای خود را بفروشند، خریداری کنید.

در چنین شرایطی بهترین موقعیت برای سرمایه گذاری طلاهای دست دوم را پیش رو خواهید داشت. چرا که تمامی هزینه هایی که پرداخت می کنید، صرفاً وزن طلا است و هیچ نوع سودی به هیچ فروشنده ای نمی دهید.

به جز این مورد خرید طلای آب شده نیز یک سرمایه گذاری خوب محسوب می شود. چرا که طلاهای آب شده کارمزدی ندارند و فقط بر اساس وزن آن هزینه پرداخت می کنید.

البته ناگفته نماند خرید طلای آب شده صرفاً برای افرادی که وارد به کار می باشند، و آگاهی دقیقی نسبت به جنس طلا دارند پیشنهاد می شود. چرا که طلاهای آب شده را نمی توان عیار سنجی کرد و ممکن است ناخالصی هایی در آن وجود داشته باشد که شما به عنوان خریدار نتوانید تشخیص دهید.

 

طلای کم اجرت و بدون اجرت

طلای کم اجرت در گالری طلای حسینی

در راستای مدیریت صحیح و سیاست های مناسب گالری طلای حسینی، این مجموعه همواره درصدد ارائه محصولی باکیفیت و قیمت مناسب و دستمزدی منصفانه نسبت به بازار طلا در ایران است. یکی از آن سیاست ها نیز طلای دست دوم است که جزو محصولات ارزان تر در این گالری محسوب می شود.

کلام آخر

هدف ما از نوشتن این مقاله این بود که معنای طلای کـم اجـرت و بدون اجرت را خدمت شما عزیزان توضیح دهیم. همچنین در بخش دیگری از این مقاله توضیح دادیم که بهتر است کدام نوع طلا را خریداری کنید. امیدواریم در این رابطه، اطلاعات کاربردی را با خواندن این مقاله بدست آورده باشید.

 

گالری حسینی

بورس انواع طلا،نقره و ساعت

 

  • ادمین - گالری حسینی
  • مرداد 10, 1400
  • 30 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!