تفاوت طلای سفید و زرد

تفاوت طلای سفید و زرد

تفاوت طلای سفید و زرد در مرحله اول به رنگشان مربوط می شود. هر چند که هر گاه اسمی از طلا آورده می شود ذهن ما سریعا به سمت طلاهای زرد و درخشان می رود. اما در حقیقت طلا در رنگ های مختلفی همچون زرد، سفید، سیاه قلم و قرمز و … تولید می شود. که هر کسی بنابر سلیقه ای که دارد، یک رنگ را انتخاب می کند. اما بسیاری از مردم نمی دانند که طلای زرد و سفید چه تفاوت هایی با هم دارند در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا تفاوت این دو را به طور مختصر و جامع بیان کنیم.

تفاوت طلای سفید و زرد

 

تفاوت های اصلی طلای زرد و سفید در چیست؟

تفاوت اصلی طلای زرد و سفید در ترکیب فلزی است که برای ساخت آن ها استفاده می شود. در طراحی و ساخت طلا از فلزاتی همچون نیکل، مس، نقره، پالادیوم و … استفاده می شود که در هر رنگ طلا مقدار ترکیب این فلزات متفاوت است. مثلا طلای زرد مس بیشتری دارد و طلای سفید نیکل بیشتری در ساخت آن استفاده شده است. اما نگران مقدار طلای خالص بکار رفته نباشید. زیرا هر کدام از طلاهایی که استفاده می کنید، طلای 18 عیار به همراه 6 قسمت از سایر فلزات استفاده می شوند که در مجموع 24 عیار می شوند.

تفاوت رنگ طلای زرد و سفید

طلای سفید شباهت زیادی به نقره دارد و اگر طلاشناس نباشید نمی تانید طلای سفید را از نقره تشخیص دهید. اما طلای زرد کاملا مشهود است و به رنگ رزگلد است. معمولا حلقه های نامزدی را از طلای سفید انتخاب می کنند. زیرا آقایان علاقه بیشتری به طلای سفید دارند و برای ست بودن حلقه ها لازم است هر دو از یک رنگ باشند.

نگهداری از طلای سفید و زرد

طلای سفید و زرد از لحاظ نگهداری نیز متفاوت هستند مخصوصا اگر شغلی دارید که ممکن است دستتان را زیاد درگیر خود کند می تواند به طلای شما آسیب برساند. طلای زرد هر چقدر هم در معرض خراش ها و ضربه خوردگی ها باشد، با صیقل دادن درخشش و زیبایی خود را بازیابی می کند. در مقابل طلای سفید به جهت اینکه نیکل بیشتری دارد، کمی بادوام تر از طلای زرد است. اما در هر صورت برای حفظ درخشندگی خود نیاز به مراقبت دارد. از طرفی طلای سفید روکش رودیوم دارد که این مسئله به درخشش آن کمک می کند.

محبوبیت طلای زرد بیشتر است یا طلای سفید؟

میزان محبوبیت طلای زرد و سفید یک سلیقه شخصی است که ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد. اما به طور کلی، برخی از عواملی که می توانند در انتخاب طلای زرد یا سفید تأثیر داشته باشند، عبارتند از:

ظاهر و طراحی

برخی معتقدند که طلای سفید ظاهری شیک تر، مدرن تر و جوان پسندتر دارد و به پلاتین شباهت دارد. برخی دیگر فکر می کنند که طلای زرد رنگ و درخشش زیباتری دارد و با سنگ های قیمتی رنگی همخوانی بالاتری خواهد داشت.

آلیاژ و خلوص

طلای سفید از ترکیب طلای خام با فلزات دیگر مانند نقره، پلاتین، پالادیوم و … به دست می آید. این فلزات باعث مقاومت بالاتر طلای سفید در برابر خراشیدگی و آسیب می شوند. در مقابل اما موجب کاهش خلوص و درجه قیراط طلای سفید نسبت به طلای زرد می شوند.

دوام و نگهداری

طلای سفید به دلیل روکش رودیوم خود، نیاز به تعمیرات و تمیزکاری منظم دارد تا رنگ و درخشش خود را حفظ کند. در صورت عدم تعمیر، رودیوم فرسوده شده و رنگ زیرین طلا (معمولاً زرد) را نشان می دهد. این تعمیرات هزینه بر و پیچیده است. طلای زرد از این لحاظ نگهداری راحتتر و کم هزینه تر است.

قیمت

قیمت طلا به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله قیراط، وزن، طراحی، بازار جهانی و … . به طور کلی، قیراط بالاتر یعنی قیمت بالاتر. از این رو، ممکن است طلای سفید با قیراط پایینتر از طلای زرد با قیراط بالاتر ارزانتر باشد.

اما باید در نظر داشت که فلزات دیگر موجود در آلیاژ طلای سفید نظیر پلاتین گاهی قابل توجه هستند. بنابراین می توان گفت که هر کدام از این دو نوع طلا مزایا و معایب خود را دارند و برای انتخاب بین آنها باید سلیقه، نیاز، بودجه و شرایط خود را در نظر بگیرید.

تفاوت پلاتین با طلای سفید

پلاتین و طلای سفید دو فلز متفاوت هستند که هر کدام ویژگی ها و تفاوت های خود را دارند. برخی از تفاوت های اصلی آنها عبارتند از:

ساختار و ترکیب

پلاتین یک فلز سفید رنگ است که به طور طبیعی در طبیعت یافت می شود. پلاتین معمولاً دارای خلوص بالای 95 درصد است و نیاز به آلیاژ کمی دارد. طلای سفید از ترکیب طلای زرد با فلزات دیگر مانند نقره، پالادیوم، نیکل و … به دست می آید. طلای سفید معمولاً دارای خلوص کمتر از 75 درصد است.

 

تفاوت طلای سفید و زرد

قیمت و فراوانی

پلاتین یک فلز کمیاب و نادر است که تولید و استخراج آن هزینه بر و دشوار می باشد. پلاتین نسبت به طلای سفید گرانتر است.

حساسیت پوست

پلاتین یک فلز ضد حساسیت است که باعث ایجاد آلرژی یا التهاب پوست نمی شود. پلاتین مناسب برای افرادی است که به فلزات دیگر حساس هستند. طلا سفید ممکن است باعث ایجاد حساسیت یا التهاب پوست شود. زیرا در ساخت آن از نیکل استفاده می شود که ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شود.

طلای سفید زرد میشود

طلای سفید یک آلیاژ از طلا و فلزات دیگری مانند پالادیوم، نیکل، نقره و روی است که رنگ سفید یا نقره ای دارد. طلای سفید معمولا یک لایه رودیوم روی خود دارد که باعث می شود درخشندگی و زیبایی آن افزایش یابد.

اما طلای زرد یک آلیاژ از طلا و مس است که رنگ زرد یا قرمزی دارد. طلای زرد نرمتر از طلای سفید است و برای جلای آن از پولیش استفاده می شود.

طلای سفید ممکن است با گذر زمان زرد شود، اما این به معنی از دست دادن خلوص طلا نیست. چرا که فقط نشان می دهد لایه رودیوم روی طلای سفید ساییده شده و طلای زرد زیر آن ظاهر می شود.

برای رفع این مشکل، می توانید طلای سفید خود را به یک جواهرسازی ببرید و از او بخواهید که آن را دوباره رودیوم کند.

طلای زرد هم ممکن است با گذر زمان سفید شود، اما این نیز به معنی از دست دادن خلوص طلا نیست. در واقع طلای زرد تحت تأثیر عوامل محیطی مانند آب، هوا، آفتاب، مواد شوینده و … قرار گرفته و رنگ آن تغییر کرده است.

طلای سفید گرونتره یا زرد

قیمت طلای سفید و زرد بستگی به عیار و خلوص آنها دارد. اما به طور کلی، طلای سفید معمولا گرانتر از طلای زرد است، زیرا فلزاتی که با طلا ترکیب می شوند مانند پالادیوم، قیمت بالاتری دارند.

همچنین طلای سفید نیاز به رودیوم کردن دارد که هزینه اضافی به آن می افزاید. بنابراین، اگر می خواهید طلای سفید یا زرد بخرید، باید هزینه و کیفیت آنها را با هم مقایسه کنید.

 

تفاوت طلای سفید و زرد

حلقه طلا زرد بهتر است یا سفید؟

در مبحث تفاوت طلای سفید و زرد بد نیست حلقه زرد و سفید را نیز با هم مقایسه کنیم. به طور کلی انتخاب حلقه طلا زرد یا سفید بستگی به سلیقه، بودجه و سازگاری با پوست شما دارد.

حقله اگر به رنگ زرد باشد، طبیعی و خالص است و به هیچ وجه باعث ایجاد حساسیت پوستی نمی شود.

اما حلقه سفید یا نقره ای با سنگهای رنگ خنثی مانند الماس، مروارید و آبی مارین خوب هماهنگ می شود. همچنین طلای سفید ممکن است باعث ایجاد حساسیت پوستی شود، اگر شامل نیکل باشد.

بنابراین، شما باید بر اساس عواملی مانند رنگ پوست، رنگ سنگ، قیمت و دوام، حلقه طلا زرد یا سفید را انتخاب کنید. اگر می خواهید حلقه ای داشته باشید که رنگ طبیعی و گرم طلا را نشان دهد و با سنگ های رنگی سازگار باشد، طلای زرد گزینه مناسبی است. چنانچه تمایل دارید حلقه ای داشته باشید که رنگ سفید و براق طلا را نشان دهد و با سنگ های خنثی سازگار باشد، طلای سفید برای شما مناسب تر خواهد بود.

 

طلافروشی حسینی

بورس انواع طلا،نقره و ساعت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *