روش تشخیص طلای اصل از بدل

روش تشخیص طلای اصل از بدل

شاید برای شما هم پیش آمده باشد.که پس از خریدن زیورآلات طلا به اصل یا بدل بودن آن شک کنید. بسیاری از فلزات دارای ظاهری شبیه به طلا هستند. این مسئله، زمینه را برای کلاهبرداری فراهم کرده است.اگر نتوانید  تشخیص دهید طلایی که خریده اید. اصل است مطمعنا ضرر خواهید کرد. آیا روشی برای تشخیص طلای اصل از بدل وجود دارد؟ در ادامه قصد داریم شما را با انواع روش تشخیص طلای اصل از بدل آشنا کنیم.

 

روش تشخیص طلای اصل از بدل

تشخیص سریع طلا

قطعا کسانی که سال ها در شغل طلافروشی مشغول به کار هستند و تجربه بالایی دارند، می توانند به راحتی اصل یا فیک بودن طلا را تشخیص دهند. این افراد به راحتی و با یک نگاه می توانند که فلزی که روبرویشان قرار دارد اصل است یا بدل. زیرا آن ها خواص فیزیکی و شیمیایی منحصربه ‌فرد طلا را می ‌دانند بنابراین می توان گفت در زمینه تشخیص طلا، داشتن دانش و تجربه در اولویت است.

همانطور که می دانید یکی از ارزشمندترین فلزات در جهان، طلا است که در رنگ و سبک مختلفی موجود است. به همین جهت اگر آشنایی با روش های تشخیص اصل بودن طلا نداشته باشید ممکن است سرتان کلاه برود و ضررهای جبران ناپذیری را متحمل شوید. بنابراین لازم است که روش ‌های تشخیص سریع طلا را بدانید و بلد باشید چگونه طلا را در خانه آزمایش کنید تا بفهمید طلا خالص است یا نه زیرا همه طلاها لزوماً طلای واقعی نیستند و ممکن است صرفا دارای روکش طلا باشند. شاخصه اصلی تشخیص طلای فیک از اصل، کد محصولی است که روی طلا حک شده است. و این کد با عیار موجود در طلا ارتباط مستقیمی دارد و بسته به خلوص آن می ‌تواند عیارهای متفاوتی داشته باشد. در ادامه انواع روش های تشخیص طلا از سایر فلزات را بیان می کنیم. با ما همراه باشید.

روش تشخیص طلای اصل از بدل

کد حک شده روی طلا

از ابتدای ساخت طلا اعدادی روی آن حک می کنند. که اطلاعات و شناسنامه آن طلا می باشد. که متداول ترین روش تشخیص طلای اصل می باشند.

طلا را بر روی سطح سرامیکی بکشید

طلا دارای بافتی نرم‌ است اگر طلا را بر روی سطح سرامیکی بکشید. بر روی آن ردی بر جای خواهد گذاشت که نشان می دهد طلای شما اصل است .

خاصیت آهنربایی

تمام فلزات نسبت به آهنربا واکنش نشان می دهند.ولی به طلا آهنربا نمی ‌چسبد. اگر طلایی که خریداری کردید به آهنربا چسبید. تقلبی بوده و شما فریب فروشنده را خوردید.

سرکه

از جمله روش های خانگی که می توان انجام داد. روش تشخیص طلا با سرکه است طلای خریداری شده خود را درون سرکه بگذارید. بعد از ۵ دقیقه اگر سیاه شد، بدل بوده است.

رنگ آن را چک کنید

از راحتترین و متداول ترین روش های تشخیص طلا توجه به رنگ طلا می باشد. بعد از گذشت چند روز رنگ طلای خود را بررسی کنید. اگر رنگ آن کدر شده و رنگ اصلی اش از بین رفته است. طلای شما تقلبی بوده است.

تشخیص طلا با آتش

طلای واقعی و خالص وقتی در معرض شعله آتش قرار بگیرد. پس از مدتی با داغ تر شدن روشن می شود اما تیره نمی شود. فلزها در صورت قرار گرفتن در معرض آتش، تیره می شوند. یا در غیر این صورت تغییر رنگ می دهند.

آن را گاز بگیرید

برای شناختن طلا با هزینه کم و به صورت آنی می توانید از این روش استفاده نمایید. قهرمانان ورزشی که مقام اول را کسب می کنند. مدال طلای خود را گاز می گیرند. این گاز گرفتن تنها برای ژست گرفتن برای عکاسی نیست. بلکه یک راه شناخت طلا بوده و منشأ علمی دارد. زمانی که طلا را گاز بگیرید به دلیل ویژگی های ساختاری منحصر به فردی که دارد. جای دندان هایتان بر روی آن باقی می ماند.

تشخیص طلا از روی صدا

روش تشخیص طلا از سایر فلزات از طریق صدا ممکن است کمی عجیب و غیرطبیعی به نظر برسد. اما اگر به خوبی دقت کنید متوجه خواهید شد که صدای طلا با سایر فلزات متفاوت است. به این صورت که طلا را به زمین انداخته و به صدای حاصل از آن گوش کنید. اگر صدای ایجاد شده شبیه زنگ بود و یک الی دو ثانیه طول کشید مطمئن باشید که طلای خریداری شده شما اصل است. این روش برای کسانی که تجربه بیشتری در خصوص شناخت طلا و صداهای آن دارند مناسبتر است.

تشخیص طلا به وسیله سونوگرافی

سونوگرافی که به نوعی روش پزشکی است و از جمله تجهیزات پزشکی محسوب می شود، می تواند برای تشخیص اصل یا فیک بودن طلا به شما کمک کند. به این صورت که با مقیاس ضخامت فراصوتی این تست مشخص می‌ شود که چه مدت زمانی برای عبور صدا از ماده طول می ‌کشد. صدا با سرعت ‌های مختلف از داخل فلزات متفاوت عبور می ‌کند. و این زمان می تواند در تشخیص طلای اصل کمک کند.

تشخیص طلای اصل از بدل از طریق آب

در روش تشخیص تقلبی یا اصل بودن طلا به وسیله آب، تیکه طلا را داخل ظرفی پر از آب می اندازیم اگر سنگینی کرد و به زیر آب رفت طلاست و اگر در آب شناور نشد، تقلبی است. این روش یکی از دسترس ترین و بدون هزینه ترین روش های شناسایی طلای اصل از تقلبی است.

 

روش تشخیص طلای اصل از بدل

تشخیص طلا با استفاده از یخ

طلا و البته نقره رسانش گرمایی زیادی دارند. و اگر آن ها را بر روی تکه یخی قرار بدهیم، سرعت ذوب شدن یخ بالا تر می رود. مانند زمانی که شی داغی را روی تکه یخ قرار داده باشیم. اما سایر فلزات این خاصیت را ندارند و تاثیری در سرعت آب شدن یخ ندارند.

تشخیص طلا با استفاده از ید

با استفاده از ید می توان اصل بودن طلا را چک کرد به این صورت که روی طلا کمی ید می کشیم اگر ردی از ید روی آن باقی ماند. طلا تقلبی است و اگر ردی باقی نماند، طلا اصل است.

وزن طلا

وزن طلا راه تشخیص دیگری است تا بتوان آن را از طلای تقلبی شناسایی کرد. به این صورت که ابتدا طلا را روی یک ترازو قرار دهید و آن را وزن کنید. سپس یک ظرف را پر از آب کرده، روی ترازو قرار دهید. و نشانگر وزن ترازو را صفر کنید. طلا را به صورت کامل داخل آب قرار دهید و مجددا آن را وزن کنید. برای تشخیص کافی است عدد اول را به عدد دوم تقسیم کنید. در صورتیکه رقم به دست آمده ۱۹/۳۲ باشد، طلای خالص خریداری کرده‌اید.

اسید نیتریک

اسید نیتریک یک روش قطعی و مطمئن برای تشخیص طلای اصل از تقلبی است. در این روش باید طلا را در داخل یک ظرف فولادی ضدزنگ قرار دهید. یک قطره اسید نیتریک روی آن بریزید. در صورتی که نسبت به هم واکنش ندادند طلای شما اصل است. البته استفاده از این روش به شما توصیه نمی شود.زیرا اسید نیتریک مایعی خطرناک است و ممکن است. به جواهرات شما آسیب بزند. بهتر است این کار را به یک فرد باتجربه بسپارید.

 

روش تشخیص طلای اصل از بدل

استفاده از آمونیاک

آمونیاک برای تشخیص طلای سفید و نقره کاربرد دارد. در بسیاری از مواقع ممکن است طلافروش نقره را به جای طلا سفید به شما بفروشد. بنابراین لازم ات راه تشخیص طلای سفید از نقره را بدانید. برای این کار لازم است از آمونیاک استفاده کنید.

آمونیاک نوعی ماده است که نسبت به تمامی فلزات به جز پلاتین واکنش نشان می دهد. در این روش رنگ فلز تغییر می کند و لازم است به دقت آن را بررسی نمایید. در صورتی که طلای شما طلای سفید اصل باشد در تماس با آمونیاک، تغییر رنگ نمی ‌دهد. اما فلزات دیگر در واکنش با این ماده، سریعا دچار تیرگی می ‌شوند.

تشخیص طلا از بدل با استفاده سنگ محک

سنگ محک یکی از راه های تشخیص طلا از بدل است که اکثرا طلافروشان از این روش استفاده می ‌کنند. نحوه تست طلا با سنگ محک به این صورت است در صورتی که طلا را روی سنگ محک بکشید، یک رد طلایی و پررنگ از خود روی سنگ باقی می‌ گذارد.

اما در صورتی که طلا نباشد، ردی که روی سنگ باقی می ‌ماند، بسیار کمرنگ است یا بعد از گذشت چند دقیقه رد باقی ‌مانده کمرنگ می شود یا از بین می رود.

البته ناگفته نماند که فشار دادن طلا روی سنگ محک باعث آسیب به طلا می شود و در صرت ضروری از این روش استفاده کنید. پیشنهاد می کنیم این کار را به طلافروشی‌ ها واگذار نمایید چرا که سنگ محکی که در طلافروشی ‌ها استفاده می شود، کمی متفاوت است و طلافروشان با ترفندی طلا را روی سنگ می‌ کشند که کمترین آسیب به آن وارد شود.

در مواردی که طلا را به صورت اینترنتی خریداری می کنیم، چگونه از اصالت آن اطمینان حاصل کنیم؟

این روزها که بازار خرید اینترنتی طلا داغ شده است، راه برای کلاهبرداران نیز فراهم شده به گونه ای که به راحتی پول را از خریدار می گیرند و جنس بدل به آنها می فروشند.

حال سوال پیش می آید که چگونه و با چه اطمینانی از طلافروشی های آنلاین خرید کنیم؟

برای اینکه مطمئن شوید طلایی که خریداری می کنید اصل است و خرید شما قانونی و بدون کلاهبرداری است موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • از سایت معتبر و دارای مجوز خرید کنید.
  • سایت حتما دارای نشان اعتماد الکترونیک باشد.
  • کلیه شماره های تماس و آدرس دقیق فروشگاه در سایت درج شده باشد.
  • هر یک از طلاهای موجود در سایت باید شناسنامه دار باشند.
  • تضمین عودت کالا و گارانتی داشته باشد.

جمع بندی

نکته مهمی که برای خرید طلا باید خاطرنشان کنیم این است که صرفا براساس حرف فروشنده اقدام به خرید نکنید. حتما فاکتور را به عنوان سند کالا نگهداری کنید. تا در صورت ایجاد مشکل در مواقع فروش یا برای اطلاع از صحت و سقم اظهارات فروشنده بتوانید. با ارائه نمونه طلا و فاکتور آن به اتحادیه مشکل خود را برطرف نمایید.

 

طلافروشی حسینی

بورس انواع طلا،نقره و ساعت

  • ادمین - گالری حسینی
  • اردیبهشت 5, 1401
  • 7 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + پنج =

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!