طلای دست دوم و کم اجرت بخریم یا نخریم؟

طلای دست دوم و کم اجرت بخریم یا نخریم؟

از گذشته های دور از طلا بعنوان زینت و زیبایی استفاده می شد. اما رفته رفته با توجه به ارزش طلا و سرمایه گذاری هایی که با این عنصر ارزشمند انجام می شد، به آن فقط بعنوان زینت و زیبایی توجه نمی شود. بلکه یک موردی برای سرمایه گذاری محسوب می شود. به همین جهت افراد به خرید طلای دست دوم و کم اجرت روی آورده اند. چون اجرت طلا در هنگام خرید حساب می شود ولی در هنگام فروش جزو ارزش طلا حساب نمی شود. حال اگر شما نیز قصد خرید طلا را دارید، این نوشته را تا انتها بخوانید. در اینجا دلایل خرید طلا و اینکه طلای دست دوم و کم اجرت بخریم یا نخریم؟ مباحثی را مطرح کرده ایم.

 

طلای دست دوم و کم اجرت بخریم یا نخریم؟

کارمزد طلا چیست؟

کارمزد طلا مقدار هزینه ای است که بابت ساخت طلا می پردازید. یعنی علاوه بر اینکه بابت وزن و عیار طلا هزینه می کنید، لازم است مبلغی هم به عنوان کارمزد ساخت آن در نظر بگیرید. و این مبلغ دستمزد کسانی است که بر روی طلای خام کار کرده اند. بنابراین مقدار پولی که بابت هر گرم ساخت طلا به فروشنده پرداخت می کنید، کارمزد یا همان اجرت طلا می باشد.

هزینه اجرت از قانون خاصی پیروی نمی کند و بسیار متنوع است. اما می توان گفت هر مدل طلایی که بیشتر روی آن کار شود و جدیدتر باشد، هزینه اجرت بالاتری دارد. البته امروزه با به وجود آمدن دستگاه های CNC و ربات ها در مصرف وقت انسان ها بسیار صرفه جویی شده و دخالت دست انسان در آن کم شده است. بنابراین هزینه کمتری بابت اجرت آن قطعه طلا پرداخت خواهید نمود.

مورد دیگری که در کارمزد طلا موثر است، میزان هدررفت و کسری طلا در هنگام می باشد. مخصوصا در طلاهایی که سنگ های قیمتی استفاده می شود، به جهت اینکه احتمال شکستن آن ها بسیار زیاد است، دستمزد آن نیز بالاتر است.

طلای دست دوم یا استفاده شده

یکی از ارزان ترین نوع طلاها، طلای دست دوم است. البته دست دوم بودن طلا به معنای غیرقابل استفاده بودن آن نیست. بلکه طلای کار کرده ای است که قیمتی مقرون به صرفه دارد. و کارمزد آن قبلا توسط شخص دیگری پرداخت شده است. این طلاها نیز زیبایی خاص خود را دارند. البته طلاهایی که سالم باشند، و درخشندگی خود را داشته باشند، در بازار طلافروشان به عنوان طلای دست دوم به فروش می رسد.

محاسبه قیمت فروش طلای دست دوم چگونه است؟

به جهت اینکه در خرید طلای دست دوم هزینه ای بابت اجرت پرداخت نمی کنید، با قیمت مناسب تری آن را خریداری می کنید. یعنی فقط پول وزن طلا را پرداخت می کنید. در نتیجه در هنگام فروش آن نیز متضرر نخواهید شد. در مبحث بالا نیز توضیح دادیم که اجرت ساخت چیست و چرا مردم برای اینکه نمی خواهند اجرت پرداخت کنند به خرید طلای دست دوم برای سرمایه گذاری روی می آورند؟ بنابراین طبیعی است کسی که صرفا به قصد سرمایه گذاری طلا را خریداری می کند، برایش طرح و مدل طلا تفاوتی نمی کند و تنها ارزش وزنی آن مدنظر می باشد. زیرا اجرت ساخت در خرید طلا برای اولین بار پرداخت می شود و برای خرید طلای دست دوم که یکبار قبلا اجرت ان پرداخت شده، اجرتی در نظر گرفته نمی شود.

بنابراین می توان گفت که قیمت طلای دست دوم بر مبنای فرمول مشخصی است و طلا فروش نباید از خریدار پولی را بابت اجرت دریافت کند. پس اختلاف بین قیمت طلای نو و دست دوم در میزان پولی است که بابت اجرت دریافت می شود. دستمزد طلافروش نیز حداکثر ۷ درصد کارمزد واقعی طلا می باشد.

 

طلای نو بخریم یا دست دوم؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بپرسیم قصدتان از خرید طلا چیست؟

اگر به نیت سرمایه گذاری قصد خرید طلا را دارید، طبیعتا پیشنهاد می کنیم طلای دست دوم بخرید. در واقع با خرید طلای دست دوم فقط پول طلای خام را می دهید. و هزینه مالیات و اجرت و کارمزد بر آن اضافه نمی شود. و در هنگام فروش نیز ضرری را متحمل نخواهید شد.

اما یکی از معایب خرید طلای دست دوم این است که انتخاب شما محدود است. و نمی توانید طلاهایی به روز با طراحی متنوع خریداری کنید.

اما این مسئله برای سرمایه گذاری کاملا منتفی است. چون شما فقط قصد خرید و فروش طلا را دارید. در نتیجه زیبایی و جذابیت آن برایتان اهمیت آنچنانی نخواهد داشت.

 

طلای دست دوم و کم اجرت بخریم یا نخریم؟

اما اگر نیت شما از خرید طلا علاوه بر سرمایه گذاری، استفاده از آن به عنوان عنصر زینتی نیز است، پیشنهاد می کنیم طلای نو خریداری نمایید. چون طلاهای دست دوم آنچنان زیبایی و جلا را ندارند. و ممکن است مطابق با سلیقه شما نباشد.

در گالری طلای حسینی می توانید طلا نو با طراحی متنوع و طلای دست دوم و بدون اجرت را خریداری نمایید.

 

گالری حسینی

بورس انواع طلا،نقره و ساعت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 17 =

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!